Με σημερινή της απόφαση η Κομισιόν επιβάλλει την αναθεώρηση του σχεδιασμού της εθνικής οδού Αθηνών-Πατρών-Πύργου– Τσακώνας. Συγκεκριμένα, δικαιώνει την προσφυγή περιβαλλοντικών συλλόγων και ζητεί να ακυρωθεί η προβλεπόµενη διέλευση του νέου αυτοκινητόδροµου από τον υδροβιότοπο του Καϊάφα. Ο κ. Κώστας Αγραπιδάς, πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Συλλόγου Ζαχάρως μιλά στο tvxs για τον παράνομο σχεδιασμό.
O κ. Αγραπιδάς εξηγεί ότι η προσφυγή έγινε από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Ζαχάρως και από άλλους, αρχικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, και στη συνέχεια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη διαδικασία της αναφοράς. Ήδη από πέρυσι, η Κομισιόν είχε αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στο ΥΠΕΧΩΔΕ γιατί δεν είχε απαντήσει στα επιχειρήματά της.
Σήμερα, η Κομισιόν αποφαίνεται ότι υπάρχει παραβίαση του κοινοτικού δικαίου, και συγκεκριμένα της Οδηγίας 9243ΕΟΚ, η οποία αφορά τις προστατευόμενες περιοχές στο πλαίσιο του δικτύου NATURA. Όπως τονίζει ο κ. Αγραπιδάς, «ούτε μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν εξέτασε το ενδεχόμενο αναθεώρησης ενός σχεδιασμού ο οποίος δεν βασιζόταν σε καμία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων».
Μετά τη νέα εξέλιξη, συζητούνται νέα σενάρια σχεδιασμού που να είναι σε συμφωνία με την απόφαση της Κομισιόν. Όπως εξηγεί ο κ. Αγραπιδάς, η σύμβαση παραχώρησης του έργου έχει ήδη υπογραφεί και έχει γίνει νόμος του κράτους από το 2007. Οπότε, θα χρειαστεί να έρθει και πάλι η σύµβαση στη Βουλή. Η σύµβαση προβλέπει ότι σε µήκος περίπου 500 µέτρων ο αυτοκινητόδροµος θα στενεύει και θα διέρχεται µε σήραγγα κάτω από το στενό στόµιο που συνδέει τη λίµνη µε τη θάλασσα, λύση ιδιαίτερα επιβαρυντική για το ευαίσθητο οικοσύστηµα που έχει ενταχθεί το δίκτυο προστατευόµενων περιοχών NATURA.
Συνεπώς, αυτή τη στιγμή χρειάζεται να έρθει και πάλι η σύµβαση στη Βουλή. Επιπλέον, η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει το έργο μόνο εάν ο νέος δρόμος πληροί τα περιβαλλοντικά κριτήρια. Η λύση που προτείνεται από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Ζαχάρως είναι η ‘’ανατολική χάραξη’’, η οποία υποστηρίζει ότι ο δρόμος πρέπει να μείνει εκτός ζώνης Natura αλλά και εκτός των οικισμών.
Τα στρεβλά σημεία του νέου αυτοκινητόδρομου δεν περιορίζονται μόνο στον Υδροβιότοπο του Καϊάφα αλλά επεκτείνονται και σε αρχαιολογικά ευρήματα. Στο τμήμα Μιντιλόγλι-Αµαλιάδα έχουν περιληφθεί οκτώ θέσεις αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, συγκεκριµένα στα Τσουκαλαίικα Αχαΐας, κοντά στη βιοµηχανική ζώνη (ΒΙΠΕ), το Επιτάλιο, τον Καϊάφα, τον Κακόβατο, το Βουνάκι, τον Περιστεριά και τη Μάλθη.
Για την εκκίνηση ενός έργου πρέπει να υπογράψει και το υπουργείο Πολιτισμού. Είναι εμφανές ότι το απερχόμενο υπουργείο αποφάσισε μόνο βάσει του χαμηλού κόστους και τα νέα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος υποχρεούνται πλέον να αναθεωρήσουν.
Αγγελής
O κ. Αγραπιδάς εξηγεί ότι η προσφυγή έγινε από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Ζαχάρως και από άλλους, αρχικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, και στη συνέχεια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη διαδικασία της αναφοράς. Ήδη από πέρυσι, η Κομισιόν είχε αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στο ΥΠΕΧΩΔΕ γιατί δεν είχε απαντήσει στα επιχειρήματά της.
Σήμερα, η Κομισιόν αποφαίνεται ότι υπάρχει παραβίαση του κοινοτικού δικαίου, και συγκεκριμένα της Οδηγίας 9243ΕΟΚ, η οποία αφορά τις προστατευόμενες περιοχές στο πλαίσιο του δικτύου NATURA. Όπως τονίζει ο κ. Αγραπιδάς, «ούτε μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν εξέτασε το ενδεχόμενο αναθεώρησης ενός σχεδιασμού ο οποίος δεν βασιζόταν σε καμία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων».
Μετά τη νέα εξέλιξη, συζητούνται νέα σενάρια σχεδιασμού που να είναι σε συμφωνία με την απόφαση της Κομισιόν. Όπως εξηγεί ο κ. Αγραπιδάς, η σύμβαση παραχώρησης του έργου έχει ήδη υπογραφεί και έχει γίνει νόμος του κράτους από το 2007. Οπότε, θα χρειαστεί να έρθει και πάλι η σύµβαση στη Βουλή. Η σύµβαση προβλέπει ότι σε µήκος περίπου 500 µέτρων ο αυτοκινητόδροµος θα στενεύει και θα διέρχεται µε σήραγγα κάτω από το στενό στόµιο που συνδέει τη λίµνη µε τη θάλασσα, λύση ιδιαίτερα επιβαρυντική για το ευαίσθητο οικοσύστηµα που έχει ενταχθεί το δίκτυο προστατευόµενων περιοχών NATURA.
Συνεπώς, αυτή τη στιγμή χρειάζεται να έρθει και πάλι η σύµβαση στη Βουλή. Επιπλέον, η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει το έργο μόνο εάν ο νέος δρόμος πληροί τα περιβαλλοντικά κριτήρια. Η λύση που προτείνεται από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Ζαχάρως είναι η ‘’ανατολική χάραξη’’, η οποία υποστηρίζει ότι ο δρόμος πρέπει να μείνει εκτός ζώνης Natura αλλά και εκτός των οικισμών.
Τα στρεβλά σημεία του νέου αυτοκινητόδρομου δεν περιορίζονται μόνο στον Υδροβιότοπο του Καϊάφα αλλά επεκτείνονται και σε αρχαιολογικά ευρήματα. Στο τμήμα Μιντιλόγλι-Αµαλιάδα έχουν περιληφθεί οκτώ θέσεις αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, συγκεκριµένα στα Τσουκαλαίικα Αχαΐας, κοντά στη βιοµηχανική ζώνη (ΒΙΠΕ), το Επιτάλιο, τον Καϊάφα, τον Κακόβατο, το Βουνάκι, τον Περιστεριά και τη Μάλθη.
Για την εκκίνηση ενός έργου πρέπει να υπογράψει και το υπουργείο Πολιτισμού. Είναι εμφανές ότι το απερχόμενο υπουργείο αποφάσισε μόνο βάσει του χαμηλού κόστους και τα νέα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος υποχρεούνται πλέον να αναθεωρήσουν.
Αγγελής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου